Frustrerad häst + mycket vilja

Efter ett givande samtal häromdagen med Linn har jag nu börjat jobba med det vi snackade om och det är bla skritten. hon tacktar och väntar mest på galoppskänkeln. så idag var det 20 min skritt på schemat och jo det gick bra i början! hon gick i form och allt men sen när hon tyckte att hon gjort tillräckligt och jag började med volter tyckte hon att jag var as jobbig! hon backade och kastade bara med huvudet till en början. då höll jag bara lätt i tygeln dit jag ville ha henne och lät henne tjafsa för det är ju inte första gången hon gör det. men mot slutet när jag gjort serpentiner och krävde ännu fler volter i vänster varv fick hon nog! hon började kasta frustrerat med huvudet och lyfta lite. jag hade inget riktigt fäste i stigbygeln så jag fixade till det och mitt där när jag precis fixat till stigbygeln och skulle skänkla henne framåt på något lösa tyglar känner jag hur hästen ställer sig på bakbenen under mig och jag hinner inte reagera så jag sitter ju kvar i vanlig sits. det kändes nästan som om vi skulle ramla bakåt. så fort har inte mitt hjärta bankat på länge. lösa tyglar. Perfekt han jag tänka. som tur var hade Adena koll på situationen (tror jag) och kom ner på marken igen ganska fort. först tänkte jag att nu hoppar jag fan av för hästen kmr görat igen! liksom med tanke på att hon kastat med huvudet så pass i mitten av passet att jag fått hennes öra i munnen (hon rids ALLTID med martingal och så var det även nu!) men sen kom jag på att då har jag gett mig och fan heller att hon ska vinna så jag fortsatte med två volter till innan jag klappade och red in.. taggad häst som inte får göra vad den vill blir frustrerad. vilja från både ryttare och häst uppe på det blir alltid lika intressant! men jag känner att hon var mycket trevligare att rida idag än vad hon varit förut! dessutom red jag ju på Pelhamet så ja.. det är nog vårat bett just nu! Varför rider jag på Pelham på Adena? Adena är en häst som inte gillar något bett överhuvud taget så man måste variera på henne! dessutom just nu är hon väldigt stark så istället för att sitta och spänna sig och hålla i och ta i när jag rider så har jag ett skarpare bett och kan då rida mycket mjukare med handen och behöver inte spänna mig alls. = bättre för både ryttare och häst!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback